Så lenge dieselmotoren går, er det vel ingen grunn til å ta et landligge for vedlikehold. Den strategien kan koste deg store beløp på flere enn én måte.
Du kjenner deg kanskje igjen i denne holdningen? Klart det er litt smårusk i maskineriet under dørken på fiskebåten, men det humper og går. Ingen ønsker jo å bruke tid, og gjerne heller ikke penger, på å fikse noe som ikke er ødelagt. I det minste blir filtrene skiftet ved behov, og en ansvarlig skipper sørger for å peile oljenivået.
I teorien krever jo ikke en marin dieselmotor mer enn rent drivstoff for å fungere, men i praksis kan det skje mye annet over tid.
Motormanualen angir vedlikeholdspunkter for mye av dette, og de fleste følger det opp de første 5-6 tusen timene som leverandøren har et vedlikeholdsprogram for. Båtmotoren gjør imidlertid jobben sin i ganske mange flere timer enn som så, men det forutsetter at den får sitt rutinemessige stell selv om det ikke er oppgitt i brukerhåndboken.
Ta en kikk på de neste punktene før du småirritert klikker deg videre til mer underholdende sider på nettet. Du kommer til å spare store penger på planlagt forebyggende vedlikehold i stedet for å kjøre til noe ryker.
Motoren har behov for regelmessig ettersyn av vedlikeholdspunkter med forebyggende utbedringer. Vi vet jo at motoren jobber i et tøft miljø og at ting etter hvert kommer til å svikte. Så en planlagt service til et par titusener kan fremstå kostbart der og da, men å skifte deler utenfor budsjett eller foreta hastereparasjoner koster så mye mer.
Et typisk eksempel på kostnader når man lar det skure og gå: En mekaniker hastet ut til en fiskebåt med lekkasje i kjølevannet. Da han begynte å skru, ble det snart avdekket at lekkasjen skyldtes en totalt utslitt motor. Han anbefalte en overhaling for å gi motoren nytt liv, men fiskebåtskipperen ville nøye seg med bytte av pakninger og en morken slange. Ikke de mest kostbare delene, men det ble jo en regning ut av det, med tidsbruk og reise. Og bare noen uker etter havarerte motoren som følge a det mangelfulle vedlikeholdet, og en overhaling måtte til, uansett.
I et annet tilfelle var båtmotoren kjørt langt lengre enn anbefalte intervaller. Mekanikeren fikk i oppdrag å utbedre den mest åpenbare feilen, som var å skifte lagre for 24 000 kroner. En overhaling var ikke interessant, og kort tid etter skar motoren seg og måtte byttes.
Hva slags kostnadsforskjeller snakker vi om, egentlig?
Overhaling koster sine kroner for en 1000 HK eller mer som står under din dørk. Vi kommer nok opp mot millionen. En ny motor koster rundt 1,5 millioner kroner, og da kan det være fristende å tenke «da venter jeg til motoren MÅ byttes ut».
Men i tillegg kommer et omfattende arbeid med motorbyttet, og det beløper seg til omtrent de samme som anskaffelsen av motoren.
Så grovt regnet koster det tre ganger så mye å kjøre til det stopper, sammenliknet med å foreta en planlagt overhaling.
Nå er det ikke snakk om å overdramatisere, men det er smart med et jevnlig vedlikehold og ettersyn. Selv har du trolig kontroll på oljeskift og bytte av nødvendige filtre. Så er det noen litt mer kompliserte ting du bør vurdere fagfolk til å håndtere, som ventiljustering, skifte av dyser og overhaling etter bytte av injektor.
Avhengig av gangtimer kommer det også et behov for overhaling av toppen og full overhaling av motoren.
Her er en oversikt for en gjennomsnitts marin dieselmotor for fartøy på 15 meter eller mer:
Kortversjonen av dette budskapet er at planlagt og regelmessig vedlikehold gir en sunnere motor og dermed mer forutsigbar drift. Gevinsten er forutsigbare kostnader og redusert fare for tapte inntekter som følge av ikke planlagt landlige midt i en god sesong fordi noe har røket.