Aktuelt

Hvorfor har kystflåtens fartøy CAT i maskinrommet?

Skrevet av Rune Bråthen | 16. mars 2022

Både i kystflåten og blant offshorefartøy finner vi en stor andel CAT-installasjoner. Årsaken ligger i tilgjengelighet, intervaller og driftssikkerhet.

Ett av de mest utbredte motormerkene til båt kommer fra en amerikansk gigant som ikke bare fokuserer på marine motorer. Caterpillar er også kjent for sine anleggsmaskiner, etter at grunnleggeren Benjamin Holt forbedret traktorens fremkommelighet ved å spenne fast treklosser med et belte rundt hjulene i 1904.

I dag er Caterpillar storleverandør av gravemaskiner, veihøvler, tunge terrenggående lastebiler, traktorer, diesel- og gassmotorer og gassturbiner til generatorsett.

CAT i kystflåten og offshore

Fabrikatet er blant de mest brukte motorene i havgående fiskefartøy. De er også en favoritt offshore, som i supply-skip. Under byggeboomen av offshore-fartøy på Vestlandet for noen år tilbake, var det stor etterspørsel etter motorer. Ikke alle produsenter klarte å levere, mens CAT viste seg å være i en særstilling på leveringsdyktighet.

I utgangspunktet var det ikke gitt at de motorene som var bestilt, passet i det aktuelle offshorefartøyet. Det var imidlertid mulig å tilpasse dem – en praktisk egenskap ved disse konstruksjonene.

Lange serviceintervaller

Det er ikke bare tilgjengelighet som gjør disse motorene populære. Driftsøkonomien spiller inn, med godeekstra lange serviceintervaller. Normalen for mange merker er overhaling etter 6000 timer, mens Caterpillars vedlikeholdsprogram angir 12 000 timer for flere av CAT-installasjonene, o. Og i mellomtiden er det ikke så mye som skal til for å holde en sunn drift på disse motorene.

De lange serviceintervallene er mulig fordi motorene er elektronisk styrt. Hvis det oppstår en skade eller feil, får du et varsel om hva som er galt. Da har du tid til å få en mekaniker om bord før det utvikler seg til noe mer alvorlig

Hvis du for eksempel får et problem i en sylinder, der en injektor begynner å fuske, får du ganske fort melding om litt høy eksostemperatur på den sylinderen. Da kan du få reparert kun den skaden før det utvikler seg til noe mer omfattende.

Se mer om CAT på vår hjemmeside

Effektivt landligge

CAT ligger med andre ord langt fremme på sofistikert elektronikk i sine maskiner. Det gjelder ikke minst på land, der anleggsmaskiner kan overvåkes online av leverandørens egne fagfolk. En kontinuerlig utvikling og forbedring gir også effekter i form av lavere utslipp, slik at motorene overholder pålagte grenser.

I ditt daglige virke betyr denne systemovervåkingen at du slipper lengre landligge mens mekaniker driver tidkrevende feilsøking. Elektronikken angir ganske presist hvor årsaken til problemene ligger, og det gjør feilsøkingen lettere.

Derimot gjør dette CAT til ganske kompliserte motorer. Det innebærer at de som skal skru på dem må ha riktig kompetanse og riktig programvare. En tilfeldig mekaniker ved et motorverksted i nærheten vil med andre ord få litt utfordringer med å feilsøke på en moderne utgave av en CAT. Her kan det bli behov for hjelp av en mekaniker med både CAT-kompetanse og korrekt programvare.

Autorisert kompetanse

Pon Power Norge er eneforhandler av Caterpillar marinesektor her i landet. En autorisert PON-parter har tilgang til den rette programvaren, kompetansen og de spesialverktøyene som en nødvendig for utbedringer og full overhaling.

Her er vi blant de få som er i stand til å utføre slike oppgaver, gjennom godkjenning fra importøren Pon Power og sertifisering på feilsøking og utbedring fra Caterpillar selv.

Globalt delelager

Tilgang til deler er gjerne med på å avgjøre valg av motor i fartøyet. Derfor kan det være klokt å samarbeide med en leverandør og motorverksted som kan skilte med dette. I samarbeid med den norske importøren har vi en solid beholdning av deler.

Dette partnerskapet gir samtidig tilgang til et stort, verdensomspennende varelager. Logistikken her er god, slik at leveringstiden som regel er kort.

Joint operations

Samarbeidet med importøren omfatter også utveksling av sertifiserte mekanikere. Ulmatec Skipsservice og PON har såkalt «joint operations» der vi jobber sammen på overhalingsoppdrag. Av og til mangler PON eller vi en mekaniker og låner hverandre folk med kompetanse og verktøy. Et kvalitetsstempel at vi har den tilliten (og til hverandre).

Totalt sett er CAT motorer som gir trygg drift og forutsigbar driftsøkonomi, med sjeldnere landligge på grunn av lange serviceintervaller. Mer om vedlikehold og serviceavtaler for fartøy i kystflåten finner du i vår guide: