Denne langhelgen var satt av til en etterlengtet tur ut på havet med «Sofie» og to kompiser. I stedet ble det landligge med fiskebåten på en gudsforlatt plass for å vente på mekaniker og deler.
Kjenner du deg igjen i denne situasjonen? Et godt fiske nærmer seg slutten. Alle om bord er slitne, men fornøyde med en lang og god økt. Nå skal siste fangst leveres før det er på tide å sette kursen mot hjemmehavn for noen velfortjente dager med fri.
Planene er klare. Hjem, mat, dusj, søvn, pakke, klargjøre 44-foteren og ta imot kameratene som mønstrer på for prat, pils og bittelitt sjømannskap noen dager i en naturhavn.
Ventetid på deler
Så skjer det et eller annet som ikke skal skje nedi motorrommet. Temperaturen stiger raskt og legger seg minst på nivå med hjemlengselen. Med redusert fremdrift finner dere landligge på nærmeste kai. Underveis er det hektisk telefonkontakt med verkstedet om tilgang til mekaniker og deler.
Vel fortøyd er du alt annet enn fornøyd. Mekaniker kan ta seg ut til dere i løpet av tre-fire timer hvis flyet er i rute. Delene må derimot bestilles og har ukjent leveringstid. Det er bare å få ordnet med hjemtransport av mannskapet, mens du selv risikerer å bli sittende her i flere dager.
Fritid i vasken når fiskebåten feiler
Slike episoder får jeg fortalt altfor ofte. Planlagte fridager som går i vasken på grunn av noe så elementært som motortrøbbel. Når ting skjer plutselig, har du ikke annet valg enn å finne en egnet kai. Og den kaia kan befinne seg langt fra nærmeste trafikknutepunkt.
Så med ett sitter du der og venter - på mekaniker på langtur, på deler med ukjent leveringstidspunkt og på en løsning for hjemtransport av mannskapet - og håper at ting skal ordne seg fort nok til å redde stumpene av de planlagte fridagene med kameratene, familien eller pappahelgen med ungene.
Planlagt vedlikehold av motorene i fiskebåten
Den enkleste metoden for å unngå slike situasjoner, er å planlegge vedlikeholdet. Da reduserer du risikoen betraktelig for at det oppstår uventede problemer med motoren og tilhørende systemer.
Når jeg foreslår dette for fiskebåtredere, får jeg noen ganger motargumenter som at det tar for mye tid. Og at det koster altfor mye penger.
Les også: Hva omfatter en vedlikeholdsavtale?
Bruk landligge til service
Ethvert fartøy i kystflåten har en periode med landligge. Dette er en glimrende anledning til å ha bestilt tid for service hos et verksted du stoler på. Jevnlig ettersyn, vedlikehold og nødvendige utbedringer gjennom en serviceavtale i regi av fagfolk på et godkjent verksted innebærer ganske forutsigbare kostnader.
En serviceavtale kan også omfatte betingelser om at verkstedet alltid skal ha på lager de mest sentrale delene for dine motorer. Hvis noe uventet likevel skulle skje, vil ventetiden bli redusert fra dager til timer.
Hovedgevinsten er mer stabil motordrift, og det sparer deg for store uventede kostnader som følge av motortrøbbel med landligge helt andre steder enn der du skulle ha vært.