Når en båt opplever akutte problemer med motoren, rykker verkstedet ut med mobile enheter langs kysten for å utbedre feil og skader på stedet.
Problemer med motor og fremdrift oppstår sjelden i nærheten av motorverkstedet du benytter. Da er det praktisk at verkstedet kan komme dit fartøyet befinner seg. Våre servicebiler er rigget for hasteoppdrag, slik at mekanikere med spesialverktøy og deler kan rykke ut på kort varsel.
Midt i en hektisk fiskerisesong koster ikke-planlagt landligge fort mye i tapte inntekter. Derfor har vi fått på plass et ganske smidig system for å respondere når ting må fikses så fort som mulig. Både i Fosnavåg og Tromsø er ganske romslige servicebiler innredet med hyller og utstyrt med basisverktøy. Det er reservert mye gulvplass for å kunne bruke trucken til å laste inn ferdigpakkede kasser med deler og spesialverktøy.
Mekanikerne har sine faste kjøretøy, men vi har utviklet en standardisert innredning og utstyrspakke som er lik i alle bilene. Dermed slipper mekanikerne å bruke tid på å lete etter verktøy og utstyr hvis de låner en bil fra en kollega i nord eller vest.
Båtmekaniker i beredskap
Mekanikerne har beredskap på skift døgnet rundt alle dager i året. Når vi får et hasteoppdrag, sender vi gjerne av gårde en mekaniker med servicebil umiddelbart, med basisdeler og verktøy for å avdekke behov. Det er jo ikke alltid mannskapet vet eksakt hva som er problemet om bord.
Når problemet er avdekket mer i detalj, kan vi eventuelt sende bil nummer to - med spesialverktøy og deler vi vet det er behov for.
Denne metoden gir en effektiv flyt i prosessen: Den første mekanikeren feilsøker og starter med demontering, før nestemann kommer med nødvendige deler. Det reduserer liggetid for fartøyet.
Så du denne? Spar penger med planlagt landligge
Engasjerte mekanikere
Et konkret eksempel viser hvordan vi jobber for å respondere så raskt som mulig. Sent en lørdag kveld får vi forespørsel om å ta en hastejobb i Kristiansund. Daglig leder kontakter en av mekanikerne som er på skift og varsler om mulig utrykning. Straks daglig leder får endelig klarsignal fra rederiet om å utføre jobben, ringer han på nytt til mekanikeren for å si fra at han må komme seg i bilen. Da er mekanikeren allerede i ferd med å låse seg inn på verkstedet for å finne frem deler…
Han er bosatt i Hareid 40 minutter unna og fant ut at det var smart å spare tid og kjøre til verkstedet i Fosnavåg før vi faktisk hadde fått tildelt oppdraget. Så vi har folk som kanskje er litt mer enn gjennomsnittlig engasjert i jobben – og det gir gode resultater.
Servicebil med plass til deler og verktøy
Fordelen med en servicebil er at vi kan ta med alt av nødvendig utstyr og deler. Skal vi for eksempel bytte en havarert turbo eller reparere en topp på en Cummins, sender vi med ekstra deler som sikkerhet for å få gjort jobben.
Er det snakk om et nytt toppdeksel, tar vi med noen ekstra og tilhørende pakninger. I tillegg har vi plass til verktøy for å kunne håndtere alle potensielle utbedringer på stedet.
Les også: De vanligste årsakene til motorfeil
Reparasjon av båtmotor langs kysten
Med servicebilene har vi et stort operasjonsområde. Fra våre to verksteder i Fosnavåg og Tromsø dekker vil hele kysten.
Noen ganger er det nødvendig å sende mekaniker, verktøy og deler med fly. Kassene med verktøy og deler vi bruker i bilene er spesialtilpasset også for flyfrakt. I de fleste tilfellene er det imidlertid mer effektivt å benytte bil, med tanke på lastbegrensinger og tid som går med til transport til og fra flyplass, ventetid i avgangshallen og transport ut til fartøyet.
Servicebilene blir fortløpende oppgradert etter hvert som vi ser nye behov og bedre løsninger. På den måten kommer vi raskere i gang med det faktiske arbeidet og bidrar til redusert landligge for fartøyet.
Men som alltid: Planlagt service og vedlikehold reduserer risikoen for driftsstans.
I denne guiden finner du tips og råd om hvordan: