Aktuelt

Derfor er det smart med serviceavtale med et fast verksted

Skrevet av Stian Jøsok | 1. juni 2021

Hva slags service og vedlikehold motorene om bord i en fiskebåt har behov for, varierer med fabrikat, driftstid og bruksmønster. Hvis du lar det samme motorverkstedet ta hånd om installasjonen over tid, vil den få et mer skreddersydd vedlikehold og leve lenger.

I utgangspunktet fungerer alle dieselmotorer på samme måte. Så lenge de får drivstoff, vil de gjøre jobben. I realiteten får hver enkelt motor sine særegenheter gjennom levetiden.

Hard bruk og etterslep på serviceintervallene gir økt slitasje og kan føre til tidlig aldring og redusert effekt. Den som slavisk følger anbefalt service og vedlikehold kan ha følelsen av nye motorer i år etter år.

De fleste har nok installasjoner et sted imellom disse ytterpunktene, der faktisk tilstand er litt uklar, slik at uforutsette feil kan oppstå. Vi vet alle hvor ubeleilig det er, både med hensyn til tid og penger. Derfor bør det være et mål å avklare tilstanden på motorene og følge opp anbefalte serviceintervaller. Da forlenges levetiden, driften blir mer stabil og kostnadene mer forutsigbare.

Les også: Når sjekket du sist dyser og ventiler?

 

Kunnskap om båtmotor øker over tid

Løsningen kan være en form for serviceavtale med et motorverksted du har tillit til. Når mekanikerne der får anledning til å følge opp dine motorer over tid, får de en helt annen innsikt i tilstand og vedlikeholdsbehov. Da kan servicene tilpasses akkurat disse motorene. Da blir ikke noe oversett, samtidig som det ikke blir gjort tiltak som strengt tatt ikke er nødvendig.

For litt siden fikk vi spørsmål fra en fiskebåtskipper om noe han oppfattet som en ulyd i babord motor. Mekanikeren som gjør jevnlige servicer på nettopp denne båten, startet opp og lyttet på gangen. Ja, han kunne identifisere den samme lyden som skipperen, men kunne samtidig berolige med at dette ikke var noe unormalt.

Poenget er at jo flere ganger en mekaniker har skrudd på samme båt, desto mer detaljert kunnskap får han eller hun om motorene og deres tilstand og egenskaper. Arbeidet blir enklere og går dermed raskere. Sånt sparer mannskapet tid på, også. Det er ikke uvanlig at vi får høre «Da tar jeg tak i andre ting, så si ifra når du er ferdig».

Når du vet hva fagfolkene fra verkstedet er gode for, har du ikke lenger behov or å henge over for å lære eller kontrollere. Du føler deg trygg på at det nødvendige arbeidet blir gjort.

Forutsigbar motordrift

Hvis du også inngår en serviceavtale med verkstedet, gir det prioritet når oppdragene står litt i kø. Som nykommer til et motorverksted, skal du ikke føle deg skviset ut av «VIP-kunder», men det gir et fortrinn å ha en løpende avtale. Det omfatter også rabatter på deler og tilbehør

Hovedhensikten med serviceavtalen er imidlertid å etablere et forutsigbart båthold over tid. Sammen kan dere gå gjennom motorinstallasjonene og finne ut hva som bør gjøres med nettopp disse maskinene. Det påvirkes av blant annet tilstand, årlige driftstimer og anbefalte serviceintervaller. Da er det samtidig naturlig å avklare hva du og mannskapet ønsker å gjøre selv og hva som skal overlates til fagfolkene.

Dette danner grunnlaget for en vedlikeholdsplan med et estimat for kostnadene knyttet til de ulike intervallene. Serviceintervallene er ganske forutsigbare, slik at oppgaver som toppoverhaling eller skifte av injektorer kan planlegges og budsjetteres året før.

Service der fiskebåten befinner seg

Her dukker det opp flere spørsmål, som dette: «Hva er konsekvensene av å knytte seg til én aktør langs en lang kyst?»

Et fartøy i kystflåten tilbakelegger lange strekninger, og det kan oppstå problemer med fremdrift hvor som helst. Hjemmehavn kan også være et stykke unna verkstedets baser. Løsningen er å benytte et motorverksted med en mobil stab som kan oppsøke båten der den befinner seg. Dette går like smidig som et verkstedopphold, spesielt under et planlagt landligge.

Les også: Hva omfatter en avtale?

Leverandørbinding

Et annet spørsmål er i hvilken grad fiskebåtrederen binder seg til servicer og priser.

Du står fritt til å benytte serviceavtalen. Velger du andre aktører med ujevne mellomrom, går du glipp av mekanikerens stadig økte kunnskap om tilstanden til dine motorer.

Velger du å følge planen i en slik avtale, bør du uansett be om et konkret tilbud på hver enkelt større jobb. En overhaling kan jo beløpe seg til en halv million kroner og mer. Da er det smart å be om en pris, så du har noe konkret å forholde deg til. Det gir mer forutsigbarhet, noe som er å foretrekke fremfor en faktura med et totalt uventet beløp.

Totalt sett bidrar en serviceavtale med et fast motorverksted til en mer stabil og forutsigbar drift, både teknisk og økonomisk.