Landligge som ikke er planlagt betyr tapt fangst. Derfor er det både smart og økonomisk å samkjøre service på motoren med annet landligge.
Som fiskebåtskipper finnes knapt noe mer frustrerende enn å få motortrøbbel midt i det beste fisket. Da har du ikke annet valg enn å få fartøyet til land og vente på mekaniker. En slik situasjon kunne vært unngått hvis du hadde reagert på symptomer eller fulgt opp råd fra fagfolk under en rutineinspeksjon da båten likevel lå stille.
Nå er det i stedet snakk om å smøre seg med tålmodighet og stålsette seg for uforutsette utgifter. Det krever litt tid å komme i gang med slike uforutsette reparasjoner. Deler skal skaffes og verkstedet må ha folk disponibelt. Hvis du ligger litt utenfor allfarvei, går det med ekstra tid til logistikken.
Tid, kostnader og tapte inntekter
Poenget er at en planlagt service med jevne mellomrom forebygger slike problemer med tid, kostnader og tapte inntekter. Noe som hadde tatt én dag på avtalt service, kan fort balle på seg og ta opp til en én uke hvis det er uforutsett.
Når dette skjer når båt og mannskap er travelt opptatt med å sikre sin del av felleskvoten på torskefisket i Lofoten, taper du mye penger fordi logistikken er vanskelig, tiden går og båten mister deler av kvoteinntekten.
Eller se for deg at fremdriften svikter når det er førstemann til mølla i den korte og hektiske perioden med hestmakrellen i Nordsjøen. Her det jo snakk om en snau uke å sikre seg en så stor andel som mulig. Mister du den og heller må søke til land, er det millionbeløp som går tapt.
Utenom slike mer ekstreme perioder, bør du vel ligge på rundt 100 000 kroner i døgninntekt. Også dette er merkbare beløp å gå glipp av.
Poenget er at det er god økonomi i å planlegge vedlikehold og reparasjoner samtidig med annet landligge. Og kostnadene til et planlagt vedlikehold er småbeløp i forhold til hva du risikerer av inntektstap.
Planlegging av service og reparasjoner
La oss se på hvordan dette gjøres i praksis. Vær tidlig ute og ta kontakt med verksted når du merker symptomer. Da kan fagfolkene der begynne å tenke ut mulige feil og planlegge reparasjon. Et oppegående verksted kan ha løsninger og deler klart før båten klapper til kai, og bare der er det mye penger å spare.
Det samme gjelder ved en service, uten at du nødvendigvis tror det er noe direkte feil med motor og fremdrift. Ta kontakt med verkstedet ditt for å avtale tid når båten likevel ikke skal på havet.
Har du en fast servicepartner, vil denne ha historikk på hva som er gjort tidligere. Når du melder inn en passende periode for en sjekk, oppgir du gangtimer på motoren. Det gir serviceavdelingen grunnlag for å sette opp et forslag til hva som bør kontrolleres.
Eksempelvis:
- Det er ett år siden sist servicefolk var om bord
- Motoren har gått 4000 timer det siste året
- Vanlige servicerutiner med oljeskift og filter etc. er fulgt
Da kan verkstedet gjøre en vurdering som dette:
Det er 2000 timer til motoren skal ha neste anbefalte injektor- og ventiljustering. Da kan du jo velge å utsette dette i 2000 timer. Risikoen er trøbbel midt i et godt fiske. Alternativt tar du denne jobben nå for å ha fiskebåten klar til å gå hele det neste året.
Eller så er det overhaling av toppen som er neste servicepunkt. Dette er litt mer omfattende og kan med fordel gjøres under det planlagte landligget, før det oppstår problemer.
Reisekostnader og tomme hyller
La oss se mer konkret på økonomien i dette.
Når du planlegger, har verkstedet god tid til å bestille deler. Da kommer de ikke til tomme lagerhyller på eget lager eller hos sin leverandør, noe som er spesielt fordelaktig for deler med lang leveringstid. Ikke bare sparer du tid. I en haste-situasjon kan deler lokaliseres i andre deler av landet eller verden, og mange ekspressforsendelser koster i verste fall flere titusener av kroner.
Planlagt vedlikehold betyr også at du kan legge landligget til et sted der logistikken er mer ideell. Hvis du uforvarende må fortøye ytterst i Båtsfjord,
drar det på seg med reisekostnader uansett hvilket verksted du velger. På kortbanenettet snakker vi fort om 10 000 kroner tur retur. I tillegg kommer leiebil eller annen lokaltransport – og det før mekanikeren har begynt på jobben. Arbeidstiden er jo lik uansett hvor en reparasjon blir gjort, men det hoper seg opp med ekstra kostnader som ikke legges i motor.
Et uforutsett vedlikeholdsbehov på et ugunstig sted og til en ugunstig tidspunkt for både ditt virke med tanke på å skaffe tilveie deler - og det nærmer seg en stor overhaling i arbeidsmengde - så kan du nok regne med 100 000 kroner ekstra fordi det er uforutsett.
Verksted som rådgiver
Med en fast servicepartner har du fagfolk som opparbeider seg kjennskap til din motor. Bruk dem som rådgivere. Hos det rette verkstedet koster ikke det noe ekstra å spørre om råd og få veiledning om det du er usikker på. Hvis det er forhold som ikke byr på noen umiddelbare problemer, vil du også få det svaret av mekanikeren. Med gjentatte servicer bygger han eller hun kompetanse på ditt maskineri og kan gi deg trygge tilbakemeldinger.
Totalt får du en sunnere driftsøkonomi, en sunnere motor – og trolig litt bedre nattesøvn…